angst en paniek

Angst en Paniek

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen reële en irreële angsten.
De meeste angsten zijn overigens irreëel, omdat angst betrekking heeft op de toekomst en dus iets van het Ego (denken) is. “ALS ………… DAN……….” En vul de rest zelf maar in.
Vooral in deze tijd van grote veranderingen en onzekerheden in de wereld en in ons eigen leven heerst er veel angst.
Een voorbeeld van reële angst is als je je in een bedreigende situatie bevindt en je moet maken dat je wegkomt. Angst heeft dan een goeie, waarschuwende functie.

Anders zijn de Paniekaanvallen, die kunnen zomaar zonder enige aanleiding ineens toeslaan. Heel vaak echter gaan deze paniekaanvallen over in fobieën en dan wordt het weer iets van het denken. Je ontwikkelt als het ware een angst voor de angst.

Bij ernstige angst- en paniekaanvallen is therapie aan huis mogelijk!

Je durft bijvoorbeeld niet meer de straat op omdat je op straat een paniekaanval hebt gehad. Zo ontstaat een fobie, die zich als het even tegenzit enorm kan uitbreiden. Heb je bijvoorbeeld ook een paniekaanval gehad toen je in de trein zat, dan durf je niet meer met OV, of naar je lievelingsbakker omdat je er daar ook een hebt gehad. Heb je de pech dat je er thuis ook een hebt gehad dan is de kans groot dat je niet meer alleen durft te zijn en ga zo maar door. Deze angst komt dan vanuit het denken: ”ALS ik naar de bakker ga, alleen ben, met de trein ga DAN…….. enz. En hier spreekt een ervaringsdeskundige.

Ik hoef hierover niet verder uit te weiden of met een symptomenlijst te komen, omdat een ieder die hieronder lijdt onmiddellijk weet waar ik het over heb.

Nu zou je kunnen leren om je gedachtes om te buigen en soms lijkt dit ook succes te hebben, maar er is ook nog iets anders interessants waarom dit bij velen niet lukt.

Paniek kan namelijk ook omhoog (vrij)komen als er gevoelens/emoties zijn die graag gezien willen worden, maar geen kans krijgen omdat de angst er als het ware als een zware deksel op ligt.

Dit zgn. deksel heb je waarschijnlijk ooit als kind nodig gehad om jezelf te beschermen tegen heftige indrukken en/of ervaringen en dan is het wonderlijk mooi dat er zo’n mechanisme bestond.

Echter als volwassene kan dit tegen je gaan werken. Wat is namelijk het geval? Als emoties en gevoelens grote behoefte hebben om naar de oppervlakte te komen dan drukken de emoties als het ware de deksel van zelfbescherming omhoog waardoor er veel angst “vrijkomt”. Dit kan zeer heftig zijn en ervaar je als een paniekaanval.

Ik noem dit heel bewust het vrijkomen van angst, omdat je dikwijls een ontwikkelingssprongetje maakt na zo’n aanval. Heel vaak komen er allerlei inzichten naar boven of kwaliteiten waarvan je niet wist dat je die had.

Met andere woorden: je houdt dus niet alleen je emoties en gevoelens onder de deksel, maar ook je kwaliteiten; je oorspronkelijkheid.

Wanneer je nu gaat proberen om de angst aan te pakken met behulp van andere denkpatronen heeft dat nogal wat consequenties:

–      Je blijft hangen in het denken

–      Je kunt nooit echt contact gaan maken met wie je werkelijk Bent!

Probleem van angst en/of paniek , of dat nou reëel of irreëel is, is het niet goed geaard zijn, want je kunt nou eenmaal alleen geaard zijn als je jezelf totaal kunt voelen.

Het komt veel voor bij erg angstige mensen dat zij paranormaal begaafd zijn. Dit is dan dikwijls het gevolg van te hoog in het lijf zitten, waardoor er meer wordt opgepakt dan goed is.
Hoe meer je geaard raakt, hoe meer de paranormale verschijnselen dan zullen afnemen.
Die kunnen dan (afhankelijk van wat voor jou de bedoeling is) later weer terugkomen, maar dan vanuit een stevige geaardheid.
Je staat met beide benen stevig op de grond waardoor je hiermee veel beter om kunt gaan.

Dus eigenlijk is een angst- of paniekaanval een prachtig signaal dat er van alles in jou borrelt om gezien en doorvoelt te worden.

Met behulp van verschillende oefeningen en therapievormen, kan ik je helpen om te leren anders naar je angst te gaan kijken.

Hoe te ontspannen, hoe te aarden, contact maken met (waar nodig) de pijn en vervolgens met alle rijkdom onder je angsten, waardoor een geweldige transformatie mogelijk is.

Bij ernstige angst- en paniekaanvallen is therapie aan huis mogelijk!

Ik heb zelf jarenlang enorme angst- en paniekaanvallen gehad en als gevolg daarvan nogal wat fobieën. Geen enkele therapie deed echt iets met me, totdat ik uiteindelijk door ervaring en inzichten, met succes mijn eigen methodes ontwikkelde.

Ik voel me nu volledig bevrijd van alle angst en paniek en heb geleerd om mijn grenzen goed te bewaken om te voorkomen dat ik weer zgn. van de grond afraak. Ook ben ik dankzij die deksel, die ik stukje bij beetje opzij geschoven heb, een compleet ander mens geworden. Of beter gezegd………. Eindelijk heb ik meZelf hervonden!!!!